10 May
10May

בשנים האחרונות מתגבשת ההכרה בחשיבות  שילוב כלבים בתחומים של  חינוך, תרפיה, פסיכולוגיה וכדומה. מחקרים רבים שנערכו מוכיחים שקשר עם בעלי חיים בכלל ועם כלבים בפרט תורם רבות לבריאות הנפשית של האדם. הכלב מקבל אותנו כמו שאנחנו ומעניק אהבה בתמורה לתשומת הלב שניתנת לו.

במחקרים מדעיים פסיכולוגיים הוכח ששילובם של הכלבים בעזרה מקצועית, נפשית ופיזית חשוב מאד ועוזר מאד לבני אדם מכל שכבות הגיל השונות.

כלבי שירות  ועזר אלו כלבים המלווים אנשים עם מוגבלויות פיזיות שונות. ישנם כלבי נחיה לעיוורים, כלבי שירות ליושבים על כיסאות גלגלים, כלבים המתריעים על רעשים שונים לאנשים חרשים או מוגבלים בשמיעתם, כלבים המתריעים על התקפי  אפילפסיה ועוד...

תרומתם של הכלבים כבני לוויה היא גדולה וחשובה מאד. לכלב יכולות לעזור עזרה פיזית למשל כלב שירות לאדם היושב על כיסא גלגלים עוזר לבצע פעולות שונות כמו להרים דברים שנפלו, להדליק ולכבות אור או מכשירים חשמליים כמו מחשב או מזכירה אלקטרונית, לקרוא לאדם אחר ועוד. כלב נחיה משמש עיניים לעיוור. אך לא פחות חשובה היא הלוויה והחברה שמעניק הכלב לאדם. אנשים המוגבלים גופנית לרוב הם גם מבודדים חברתית והכלב מקבל אותם באהבה כמו שהם, אינו שופט אותם על פי המגבלות שלהם ומהווה  חבר.  ובמידה מסוימת הוא גם מהווה גשר בינם לבין החברה, יותר אנשים יוצרים איתם קשר בזכות הכלב, אם ברחוב או בפארק בדומה לקשרים שנוצרים בין בעלי כלבים שפוגשים אחד את השני בפארק מידי יום. 

אחד מכלבי השירות שהכשרתי היה מיועד לילד שישב על כיסא גלגלים, ילד כבן 12. בגיל זה כל הילדים רצים בהפסקות בבית הספר, משחקים כדור-רגל ומשתוללים. בשל מצבו הגופני הילד לא יכול  היה לקחת חלק בפעילויות הילדים ונשאר די בודד בהפסקות. הכלב בא איתו מידי יום לבית הספר והימצאותו של הכלב עמו תרמה לו למצוא את מקומו החברתי בכיתה, בואו של כלב לכיתה היווה חוויה גדולה וקל היה לילדים לקבל ולהתחבר עם בעליו של הכלב אף על פי מוגבלותו הפיזית. כלב אחר שהכשרתי, תפקידו היה לעזור לאישה כבדת שמיעה. כלב זה חונך להתריע על כל רעש בסביבתה של האישה והעניק לה ביטחון בבית ומחוצה לו. למשל היו פעמים שהאישה נעלה את הבית כשהיא הייתה בו ונרדמה,  היא לא שמעה את צלצול הפעמון כשבא מישהו מבני הבית הביתה. הכלב חונך להעיר אותה במקרים אלו.

הכלב הוא החבר הטוב ביותר של האדם. הכלב הוא כמו מראה. הוא אוהב אותנו ומתייחס אלינו כפי שאנו מתייחסים אליו. הוא משמח אותנו, מעלה חיוך על פנינו כשאנו עצובים. הוא יודע לנחם ולתת לנו הרגשה שאנו לא לבד...

כלבי השירות ותרפיה לאנשים בעלי מוגבלויות שונות. הכלבים משפרים את איכות החיים של בעליהם  בעזרה פיזית ונפשית, הם מהווים חבר אוהב שכייף להיות בחברתו. הם נותנים לבעליהם הרגשה שמישהו זקוק להם, צריך לצאת עם הכלב לטיולים, לדאוג לו למזון, לשתייה ולדאוג לבריאותו. משמעות הטיפול בכלב היא רבה: אדם שתמיד מטפלים בו ודואגים לו עכשיו צריך גם הוא לדאוג ולטפל בזולתו.

כלבי השירות יכולים לעזור היום למגוון גדול של אנשים: כלבים שעוזרים לאנשים מוגבלים פיזית,  לאנשים חולי אפילפסיה, לילדים על הרצף האוטיסטי או עם מוגבלות שכלית. ישנם אף כלבים שתפקידם לעזור לאנשים עם דיכאון או אנשים שעברו טראומות שונות ועוד.    

כלבים טיפוליים  הם כלבים המחונכים לעזור לבעליהם לטפל באנשים אחרים. למשל מטפלים בעזרת בעלי חיים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ואנשי חינוך. נעזרים בכלבים הטיפוליים לעבודה טיפולית חינוכית.

כלבים טיפוליים יכולים לעזור בכל מיני תחומים. למשל הימצאותו של כלב הטיפולי  כעזרה בשיקום החולים בבתי החולים השונים, חשובה ביותר. נוכחותו של הכלב מעניקה תמיכה לחולה בתקופה קשה. המגע עם הכלב, החיבוק עמו והיענות הכלב לאותות האהבה שניתנים לו גורמים אושר רב לחולה. האושר והרגיעה מקלים על מצבו של החולה ובאים לידי ביטוי ברצון עצמי להשתקם, בעידוד ההרגשה ובהקלה על החרדות, האופפות את החולה באשר למצבו.

עוד ניתן לראות שנוכחות הכלב יכולה לתרום גם למערכת היחסים הנרקמת בין החולים לצוות המטפל ולחזקה ובדרך זו לעודד ולהקל על הצוות המטפל.

כלבי תרפיה: כלבי בית שעברו הכשרה מיוחדת ובעליהם יכולים ללכת איתם בהתנדבות  ולבקר במוסדות שונים כמו בבתי אבות, מוסדות למוגבלים נפשית ושכלית, בתי חולים ואף בתי כלא ועוד.

למשל מחקרים רבים מראים שילדים המגיעים למחלקות בבתי חולים על מנת לקבל טיפול רפואי עומדים בפני חוויות של פחד ומתח ובדרך כלל חווים את התהליך הרפואי כמפחיד ומכאיב......

ההיעזרות בכלב תרפיה מסייע לתהליך השיקומי, מפחית תגובות לחץ וחרדה, ועוזר  להירגע.

שילוב של כלבים טיפוליים  עם  נוער בסיכון

הכלב מקבל אותנו כמו שאנחנו הוא מעניק אהבה בלא תנאי לאהבה ולתשומת הלב שניתנת לו. הקשר עם הכלב אינו תלוי בסביבה אלא רק בנו ומהווה ראי להתנהגות. קשר כזה יכול לעזור ליצור קשר רגשי טוב עם הזולת, יחס אמפאתי לחלש ולנצרך ולעזור ללמוד התנהגויות התורמות להשתלבות והסתגלות נכונה בחברה.

המגע עם הכלב תורם:

ללימוד שליטה עצמית- חינוך ועבודה עם כלבים קשורים בלמידה של שליטה ברגשות, כמו כעס וכן הבעת רגשות חיוביים של שמחה ועידוד. הצלחת חינוך הכלב תלויה בכך.

הגברת הביטחון העצמי והדימוי העצמי-  בעזרת השגת יעדים עם הכלב (חינוכו של הכלב) ובעזרת קבלתו הטבעית של הכלב אותנו, ללא תנאים יביאו להעלאת הביטחון העצמי ולאמונה בעצמנו להגיע להישגים.

לימוד יכולת התמדה- תהליך החינוך דורש יכולת התמדה לטווח ארוך וסבלנות. העבודה עם כלבים היא תהליך שנבנה ונוצר. שכן יש לרכוש את אמונו של הכלב.

ילדים ונוער הנכללים בהגדרה של נוער בסיכון חווים הרבה כישלונות ואכזבות מהסובב אותם. הכלבים עוזרים ביצירת אמון חדש לזולת והם לא שופטים אותנו. הם מעניקים לנער/ה את ההרגשה  שאוהבים אותם ומקבלים אותם בדיוק כפי שהם.



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.